Monday, April 27, 2009

HAL HAL YANG BIKIN AKU BENGKEK..PART 1

Kesyahduan malam mebungkas rasa kecipanan yang teramat tinggi pada diriku hanya kerana ;
Chewaaahhhh....korang nak tau nape aku jadi camnie???tak nak pun kene gak tau...meh sini meh...



Orang (orang ke?) yang tanya sesuatu yang dah clear bagi aku melainkan dia memang terencat akal.contohnya....Sejak aku nganggur nie aku bukan dok diam jer tunggu bulan jatuh keriba,kekadang riba aku yang jatuh kebulan..(apekejadahnya nak bulan jatuh kat riba ek?kan ke sakit sebab bulan tu berat,sambil pandang maid makcik sebelah sebab nama dia bulan)
So aku buatlah bisnes online .Aku jual memacam barang kat internet...memacam barang seperti perabot antik sekenhen,hi-fi set,peralatan av,laptop,pc,pendek kata apa saja yang manusia kat muka bumi nie mampu angkat sendiri...aku jual....seperti biasalah kan...aku mesti iklankan kat internet...secara detail barang yang aku nak jual tu...diulangi ..DETAIL.Contohnya kalau aku jual laptop...aku akan sertakan spec dia sekali seperti...ram berapa besar,hard disk saiz,graphic card,drive apa ,processor speed,os apa,even kalau ada secalit scratch kat bahagian battery dia pun aku akan highlight..ini untuk senangkan customer aku decide samada nak beli atau tak.Tapi masih ada pertanyaan camnie yang aku terima dlm sms...






1.Laptop awak nie pentium apa ?(sangat haramjadah orang ini,ko buta ker atau ko nak aku butakan mata ko?)


2.Berapa awak nak jual? (laaa..kan aku dah nyatakan harga sekali,cakaplah alau kau nak nego harga ...bila aku bebuat lupa dan tanya 'berapa harga yang aku letak kat situ?' dia jawap 'entahlah..saya tak tahu' Korang tak panas ker?Abistu mana ko nampak iklan tu ngan mane kao dapat no tipon aku?


3.Orang yang kemaruk diskaun tak tau dia ada kemaluan sampai aku jual power supply computer rm15 satu pun dia nak tawar harga.Mane kos aku nak ngantar pos ke penang lagi....ape ko ingat pos malaysia tu abah aku punyer ker?


4.Ada sorang customer nie call aku dari kedah nak beli hammer drill yang aku jual separuh harga dari market jual secara pukal(bulk)maknanya dalam kuantiti yang banyak la...pastu dia kata susahlah...sebab dia kat kedah...dia suruh aku antar...takkanla transaction yang bernilai rm280 tu pun ko nak aku hantar?bila dah diskas dia bagi syarat lak kat aku...dia suruh aku pos barang dulu pastu baru dia bayar kat aku pakai maybank2u...apekejadahnya...dahlah barang berat mesti kos mahal...pastu barang nak sampai sana dalam 5 hari bekerja...dan bila barang sampai sana kalau dia tak bayar aku camne?nak repot polis...sesia jer polis gelakkan aku nanti sebab bodoh...bagi org barang camtu padahal aku tak kenal pun sape dia..pendek kata takleh buat kes mahkamah la...hakim mesti kata itu masalah awak sebab awak bodoh...so,bila aku kata camtu kat dia, dia marah...dia kata takkan barang yang rm280 tu dia nak kapur???YELAHHHH...takpelah...jual kat orang lain lagi baik...Yelah...kita meniaga nie mesti nak rolling stok dan duit cepat...aku tak mampu nak tengok stok dan transaction aku stuck camtu jer.Meniaga mesti cycle duit ngan cepat...lainlah kalau nak buat amal...ye tak?


5.Nie yang paling aku menyampah...bila dah close deal...tunggu orang macam nak rak...rak pun tak macam nak aku tau.Sampai sudah takde kabar berita sedangkan aku dah delete ads aku tu sebab dah ada buyer(memang camnie undang undang dia)makna nya aku miss satu sale dan aku miss peluang jual barang aku dalam masa 1 hari...membazir masa dan kredit henpon aku.Ada yang klasik tu sms aku kata tak jadi sebab tunang tak bagi la...wadefak???blom kawen pon tunang kau dah jimbit ko camtu...tak taulah aku....


layan mende at atas nie la ek....hikssss...


nota cilanat:Jangan tunjuk bodoh ko kat orang...walhal ko memang bodoh sesangat.(chewaaahhh...marah le sangat,hiks)

No comments: